2.18.2018

de jaren zestig - 'moet je je voorstellen'

weekend, tijd voor de achterstallige lectuur. o.a. de Vrij Nederland, nog steeds een van de beste tijdschriften in ons taalgebied, als je het mij vraagt. 
Fidan Ekis heeft daarin de rubriek Verborgen Verhalen.
Deze maand sprak ze met Tilly van Tuinen.

Tilly en ik zijn ooit bevriend geraakt op Facebook. Ze viel op door de foto’s die ze online plaatste. Prachtige foto’s uit de jaren zestig waarop ze staat afgebeeld met lange blonde lokken en vlechten langs haar gezicht.


Tilly vertelt over haar jeugd.


Moet je je voorstellen, in die tijd had je geen Pampers, geen wasmachine, geen ijskast. We haalden kolen uit het kolenhok met een kit. Bij mijn opa en oma in Leeuwarden was geen wc, weet ik nog. Er was een hûske waar een ton in stond die werd opgehaald door de zogeheten “tonnenman”. Mijn oma gaf die man altijd een sigaar opdat hij rustig door de gang liep zonder te morsen.’

het volledige artikel

Geen opmerkingen: